De doelen voor deze les waren:
- Je kunt de eerste 3 ontwikkelingsfasen van het beeldend vermogen van kinderen benoemen en toelichten.
- Je kunt de kindertekeningen van je stage indelen in de 3 ontwikkelingsfasen van het beeldend vermogen.
- Je kunt aan de hand van kenmerken in tekeningen beargumenteren in welke ontwikkelingsfase het kind zit.
- Je kunt een bewuste keuze maken voor een opdracht die het beeldend vermogen van kinderen stimuleert.
Het beeldend vermogen is: Onder beeldend vermogen verstaan we de mogelijkheden die de kinderen van nature hebben om, eerder nog dan met taal, verslag te doen van de dingen die in hun wereld te zien zijn. We mogen dat niet verwarren met de handigheid die ze gebruiken om een leuke tekening voor je te maken (bron: http://www.taalvormingentaaldrukken.nl/AT/AT703EB02.htm).
We begonnen met groepjes maken van ongeveer 5 en we kregen 30 kindertekeningen en kenmerken. Deze tekeningen moesten we in volgorde leggen van de tekening van het jongste kind naar de tekening van het oudste kind. Hierbij moest je letten op open/gesloten vormen, gebruik van de grondlijn, de dingen die ze tekende en wel/niet bladvullend. deze opdracht hebben we uiteindelijk klassikaal besproken en ons groepje zat aardig in de buurt.
![]() ![]() |
De schilderijen |
Als afsluiting hebben we nog ons lied geoefend voor de videoclip. Wij hebben het lied: 'surfin usa' van Beach Boys.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten