Deze les stonden een paar doelen centraal:
•Je kunt het productieve deel van
een les uitdagend maken middels een open en controleerbare opdracht.
•Je kunt een (materiaal)technisch en
een beeldend doel in een bestaande opdracht BV onderscheiden.
•Je kunt beeldende en technische
doelen op elkaar af te stemmen die leiden tot een beeldend probleem.
•Je kunt de verschillende doelen van
een beeldende opdracht verwerken in het reflectieve deel van de les.
We begonnen met het maken van een stempelplaat van klei. Deze opdracht was open, omdat je zelf mocht weten hoe het eruit kwam te zien, maar het was ook gesloten omdat het materiaal vaststond. Het technisch doel in deze opdracht was dat je leerde werken met klei en het beeldend doel was dat het er als een stempelplaat uit moest zien.
![]() |
Mijn stempelplaat |
Na de stempelplaat hebben wij een gezicht gemaakt van klei. Hierbij werd gewerkt met twee kleuren. Het controleerbare deel van de opdracht was dat het een gezicht moest worden en het open deel was dat je zelf mocht weten hoe het gezicht eruit kwam te zien. Het technisch doel van deze opdracht was dat je met klei leerde werken en met de instrumenten, het beeldend doel was dat je een gezicht moest maken.
![]() |
Mijn gezicht van klei |
![]() |
De eenvoudige piramide |
elkaar maakt. Ook leerde we om constructies
met klei te maken.
![]() |
De ingewikkeldere piramide |
Bij de reflectie van onze stad hebben we gekeken naar de gebouwen en waar de gebouwen moesten staan, zo stond de Big Ben als kerk in het midden en de piramides aan de buitenkant van de stad, net zoals de vuurtoren.
![]() |
Onze stad |
Het waren allemaal hele leerzame opdrachten, waarbij ik veel geleerd heb over het werken met klei en hoe je klei stevig aan elkaar kan maken. De doelen van deze les waren dat je leerde hoe je stevige constructies met klei kon bouwen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten